روند تغییر در اکوسیستم استارتاپی ایران

ژوئن 1, 2022
0 نظر
تغییر اکوسیستم

در این مقاله به صورت اجمالی به روند تغییر اکوسیستم استارتاپی کشور در قالب دو موج اول و دوم نگاهی میاندازیم.

موج اول:

  • برگزاری رویدادهای کارآفرینی متعدد در نقاط مختلف کشور
  • رشد قارچ‌گونه نهادهای مربوط به مراحل اولیه رشد استارتاپ ها 
  • برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی‌ بسیار
  • شکل‌گیری هسته اولیه اکوسیستم سرمایه گذاری حول تعداد معدودی بازیگر بخش خصوصی
  • تمرکز اکوسیستم بر کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و خدمات
  • عدم مشارکت جدی شرکت‌های بزرگ اقتصادی 
  • ایجاد حباب ارزش گذاری به سبب عدم توجه به واقعیت‌های بازار
  • نادیده گرفتن واقعیت‌ها و شرایط اقتصاد کلان ایران
  • عدم حضور سرمایه گذار در مراحل میانی و پایانی استارتاپ ها
  • ورود افراد بدون ماهیت کارآفرینی به عنوان مشاور و منتور
استارتاپ

موج دوم

  • ترکیدن حباب استارتاپی و شکست خوردن بخش زیادی از کسب و کارهای سرمایه گذاری شده
  • شکل‌گیری موج ناامیدی در فضای نخبگان
  • کمرنگ شدن تمرکز روی حوزه فناوری اطلاعات و توجه به حوزه‌هایی نظیر سلامت، تجهیزات پزشکی، تولید، سخت‌افزاری و SMEها
  • انطباق کسب و کارها با واقعیت‌های اقتصاد کلان
  • شفاف‌تر شدن عیار واقعی افراد در اکوسیستم
  • ساکن شدن سرمایه در اکوسیستم و کاهش قابل توجه حجم سرمایه گذاری
  • توقف فعالیت بسیاری از شتاب دهنده ها و برخی از صندوق‌های سرمایه گذاری
  • برگزاری دوره‌های آموزشی با حضور افراد متخصص و دارای تجربه
  • ظهور بازیگرهای جدید در اکوسیستم نظیر بنگاه‌ها، کسب و کارهای بزرگ اقتصادی
  • افزایش همکاری‌های استراتژیک در اکوسیستم فعلی
  • ظهور تدریجی مدل سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی یا CVC

کسب و کارهای معدودی که موج اول را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند و طی این سال‌ها رشد زیادی را تجربه کرده‎‌اند و تبدیل به یک بنگاه بزرگ اقتصادی شده‌اند، حال در نقش یک اکوسیستم‌ساز ظاهر شده‌اند. از این میان می‌توان به کافه بازار، دیجیکالا و اسنپ اشاره نمود.

تغییر اکوسیستم در ایران

چکیده مقاله "تحول در اکوسیستم استارتاپی" در اکوموتیو