هوش مصنوعی در کسب و کار چه نقشی دارد؟

هوش مصنوعی به نیروی پیشران تحول در دنیای کسب وکار تبدیل شده است. این فناوری در صنایع گوناگون کمک میکند تا روشهای نوینی برای انجام فعالیتهای خود بیابند.هوش مصنوعی علاوه بر بهبود عملکرد سازمانها، آنها را قادر میسازد تا از مزایای چشمگیری در فضای رقابتی امروز بهرهمند شوند. در ادامه، دلایل کلیدی اهمیت هوش مصنوعی برای کسبوکارها را بررسی میکنیم:
1- کاهش هزینه و بهبود کارایی:
روش های زیادی وجود دارد که هوش مصنوعی می تواند به کسب و کارها در صرفه جویی در هزینه کمک کند. به گزارش Hubspot 28 درصد از رهبران کسب و کارها معتقدند هوش مصنوعی به کاهش هزینه شرکت آنها کمک کرده است.
برای مثال کاربرد هوش مصنوعی در کارخانهها، به مهندسین خط تولید این امکان را میدهد تا بتوانند خرابی دستگاهها را در زمان درست، پیشبینی کرده که این امر به کاهش هزینه تعمیرات و نگهداری کمک قابل توجهی میکند. همچنین شرکتهایی که با موجودی مواد تولیدی سر وکار دارند، بواسطه بهرهگیری از AI میتوانند متوجه شوند در چه زمانی باید موجودی مواد خود را شارژ کنند تا از تحمیل هزینههای مختلف نگهداری یا اتلاف جلوگیری
۲-کشف کلاهبرداری


در سال ۲۰۲۲، ۶۶% کسبوکارهای دنیا قربانی کلاهبرداریهای مختلف در سازمان خود شدهاند. خواه کلاهبرداری مالی باشد یا قانونی، میتواند بر هر کسبوکاری مضر باشد. هوش مصنوعی با تحلیل دادهها و بررسی الگوها، میتواند کلاهبرداریی که در ابعاد مختلف سازمانها رخ میدهد را تشخیص داده و از آنها جلوگیری کند.برای مثال هوش مصنوعی می تواند برای پیشبینی احتمال کلاهبرداری یک تراکنش خاص استفاده کند. با گذشت زمان، الگوریتمهای هوش مصنوعی در تشخیص فعالیتهای متقلبانه مانند ورود مشکوک، تراکنشهای عجیب بر اساس رفتار مصرفکننده یا سرقت هویت بهتر میشوند.
۳-تولید محصولات بهتر
تولید محصولات بهتر یعنی توجه بیشتر به آنچه مشتریان به آن نیاز دارند. در این راستا، مهندسان نرمافزار با تحلیل دادههای بدست آمده از مشتریان میتوانند متوجه شوند کدامیک از ویژگیهای محصول خود را باید اضافه یا حذف کنند.
همچنین، هوش مصنوعی میتواند دادههای مربوط به الگوهای استفاده از مشتری، بازخوردها و ترجیحات را تجزیه و تحلیل کند تا فرآیند توسعه محصول و تولید نمونه اولیه سرعت بگیرد تا در جهت تولید محصولات کاربرپسندتر، جذابتر و مؤثرتر برای مشتریان اقدامات مناسبی صورت بگیرد.
پذیرش هوش مصنوعی دیگر یک انتخاب اختیاری نیست، بلکه یک الزام راهبردی برای کسبوکارهایی است که به دنبال رشد پایدار و بهرهمندی از فرصتهای بیپایان دنیای دیجیتال هستند. آنهایی که هوشمندانه این فناوری را در فرآیندهای خود به کار گیرند، نه تنها از رقبا پیشی خواهند گرفت، بلکه پایههای موفقیت بلندمدت را بنا خواهند کرد.

