میکرو کارآفرینی چیست؟
میکرو کارآفرینی چیست؟
یک بیزینس نیازی نیست که بزرگ باشد، فقط نیاز است که وجود داشته باشد.این جمله را میتوان مبنایی بر میکروکارآفرینی دانست. میکرو کارآفرینی شکل کوچک شدهی کارآفرینی است که در آن نیاز به سرمایه زیاد، محیط یا تیم بزرگی برای انجام کار نیست. میکرو کارآفرینی میتواند یک شرکتی یا کسب و کاری با تیم 3 نفره یا حتی کمتر و در هر محیطی و با هر امکاناتی انجام شود.
ابتدا بهتر است به مفاهیم کارآفرینی و کارآفرین بپردازیم. و در ادامه میکرو کارآفرینی را به طور دقیقتر بررسی میکنیم.
کارآفرینی چیست؟
کارآفرینی فعالیتی است که از طریق آن یک فرد با امید به کسب سود با آگاهی از وجود برخی ریسک ها، یک کسب و کار را شناسایی کرده و به دنبال آن است.کارآفرینی یک طرز فکر و همچنین فرآیندی است که از طریق آن یک فرد به دنبال شناسایی فرصتی است که با تبدیل شدن به ریسک، خلاقیت، نوآوری و در عین حال تمرین مهارت های رهبری مناسب، ارزش ایجاد کند.
مولفه اصلی کارآفرینی، نوآوری است. ابداع روش، خدمت یا کالایی که از قوهی خلاق بهره برده است و باعث ایجاد تفاوت وتمایز شده است.
کارآفرین کیست؟
کارآفرین فردی است که با در نظر گرفتن ریسک محاسباتی موجود، به دنبال ایجاد یک کسب و کار است و امیدوار است که به سود برسد. در واقع هدف اصلی یک کارآفرین رسیدن به سود است. عموما کار آفرینها افرادی خلاق وو مبتکر هستند. آنها را به ارزش آفرینی میشناسند و ویژگی غالب آنها محقق کردن تصمیمات نوآورانه است.
میکرو کارآفرینی یعنی چه؟
میکروکارآفرینی یا کارآفرینی خرد ( که تا سال 2014 به عنوان کارآفرینی خودکار نامیده میشدند) شکل ساده سازی شده راه اندازی کسب و کارها می باشند. که به آنها self employed یا خویش فرما نیز میگویند. میکروکارآفرینی به شکلی کوچکی از کارآفرینی میگویند که نیازی به سرمایه کلان یا نیروی انسانی زیادی ندارد. در میکرو کارآفرینی حتی ممکن است نیاز به محل خاصی برای انجام فعالیت خود نیز نیاز نداشته باشید.
همانطور که گفته شد میکرو کارآفرینی میتواند یک شرکتی یا کسب و کاری با تیم 3 نفره یا حتی کمتر و در هر محیطی و با هر امکاناتی انجام شود. میکرو کارآفرینی مجموعهای از همکارآفرینی و همکارشناسی است.
یک طراح سایت به همراه دوستانش میتواند یک میکرو کارآفرین باشد. چند فریلنسر میتوانند یک میکرو کارآفرینی را شکل دهند. یک کسب و کار در بستر فضای مجازی میتواند یک نوع میکروکارآفرینی باشد. مربی باشگاه یا یک مغازه دار نیز میتوانند هر کدام میکرو کارآفرین باشند. اما زمانی میتوان به طور رسمی آنها را میکرو کارآفرینی نامید که برخی شرایط لازم را داشته باشند.
با ظهور اینترنت و دیجیتالی شدن برخی مشاغل، کسب و کارها شکل جدیدی به خود گرفتند. اما ظهور پاندمی کرونا، تمامی کسب و کارها، به ویژه کسب و کارهای آفلاین را دچار چالش کرد. در نتیجه بسیاری از شرکتها امکان دورکاری را به وجود آوردند. با وجود دورکاری در منزل، افراد زمان بیشتری داشتند و شروع به انجام فعالیتهای جانبی دیگر در کنار شغل اصلی خود پرداختند. این فعالیتها شامل یادگیری و درست کردن محصولات دستی و خانگی تا محصولات و خدمات دیجیتال بود.
کم کم برخی از این فعالیتها به قدری رشد کردند که تبدیل به کسب و کاری پیشرو شدند. کسب و کارهایی که امکان سفارشی سازی نیازهای مشتری را تا حد زیادی ممکن میکنند و ارتباط مستقیم بین ارائه دهنده خدمات و مشتری را تسهیل میکنند.
تفاوت میکرو کارآفرینی و فریلنسری
نمیتوان گفت که فریلنسری با میکرو کارآفرینی تفاوت دارد. فریلنسری یک نوع میکرو کارآفرینی است. میکرو کارآفرینی حالت کلی است. پس میتواند از فریلنسری تا هر نوع کسب و کار کوچکی که به داشتن سرمایه زیاد و تیم بزرگی از افراد نیاز نداشته باشد را شامل شود.
یک فریلنسر میتواند یک میکرو کارآفرین باشد. که مجموعهای از دیگر فریلنسرها را جمع کند و یک کسب و کار کوچک سود ده را راه بیاندازد.
چه چیزی میکرو کارآفرینان را خاص میکند؟
اولین ویژگی و وجه تمایز میکرو کارآفرینی با کارآفرینی در ارتباط با مشتریان است. ارتباط بین کسب و کار و مشتریان در شکل کار آفرینی که گستردهتر و بزرگتر میباشد، کمی محدودتر است. در میکروکارآفرینی نیازهای مشتریان راحتتر شخصی سازی میشوند و میتوان به طور مستقیم و راحتتر با افراد در تماس بود. این امر در کارآفرینی و دیگر بیزینسها سختتر اتفاق میافتد.
دومین ویژگی، برون سپاری برخی وظایف و کارها است. همانطور که در بالا گفته شد تیم کسب و کار شما میتواند از 3 نفر تا کمتر نیز باشد. سوالی که پیش می آید این است که چطور میتوان با 3 نفر یک کسب کار را مدیریت کرد؟ در برخی کسب و کارها، استخدام نیروی جدید هزینه زیاد و مکان کافی را میطلبد. از طرفی برای برخی وضایف، نیاز به حضور دائمی و همیگشی یک فرد نیست. میکرو کارآفرینان به جای استخدام یک نیروی جدید و تخصیص هزینه، کار مورد نظر خود را برون سپاری میکنند هزینه کمتری دارد و تخصصیتر و با سرعت بیشتر انجام میشود.
سومین ویژگی میکرو کارآفرینی، این است که افراد در دراز مدت قصد ندارند آن را به یک کسبو کار بزرگ تبدیل کنند. میکرو کارآفرینان نیز میتوانند از شرایط و وامهای ارائه شده استفاده کنند اما بیشتر سرمایه آنها بر اساس درامد شخصی و استقلال مالی است.